Wednesday, March 19, 2014

HOW TO SURVIVE | AS A CHAOTIC PERSON


Je kent ze vast nog wel, de jeugdboeken van Francine Oomen met haar ‘Hoe overleef ik…’ serie. Ik weet nog goed hoe fijn ik het vond om die boeken te lezen en het gevoel te krijgen dat ik niet raar was. Vooral in de *kuch, ik haat het woord* puberteit, waarin er veel veranderd en waarbij je gevoelens gigantische zijwegen nemen. Het leven gaat verder, maar in elke fase komen er weer nieuwe belemmeringen of juist verrassende dingen tevoorschijn. Soms is het even lastig om daar een weg in te vinden, en hoe fijn is het als we onze ervaringen met elkaar delen? Vandaar deze eerste post van mijn wekelijkse persoonlijke ‘How to survive…’. Geloof me als ik zeg: ik heb echt heel veel ervaring als chaoot. Ik denk eigenlijk zelfs wel dat ik daar een titel in verdien. Miss Chaoot Nederland.
Een chaoot: ‘Iemand die erg chaotisch is’ en ‘een warhoofd’ volgens encyclo.nl. Dit begrijpen we waarschijnlijk allemaal wel. Maar wat is nou eigenlijk chaotisch, wanneer ben je dat? Als je zelf een chaoot bent, heb je nu waarschijnlijk al wat voorbeelden uit eigen ervaring in je hoofd. Als chaoot val je namelijk vrij snel op in deze samenleving. Alles gaat snel snel snel en deze groep valt daar al snel buiten. Ik geef wat concrete kenmerken van een chaoot:

- Een ongeorganiseerde administratie. Om nog duidelijker te zijn: alle post die binnenkomt wordt klakkeloos op één hoop gegooid en er wordt absoluut geen gebruik gemaakt van sorteerbakjes (of wel, maar hebben ze geen doel meer omdat de post random gesorteerd wordt. Iene miene mutte..). Hier en daar zit er een ongeopende brief tussen. ‘Huh, maar die rekening had ik toch allang betaald?’
- Verkeerde boeken mee. Dit herken je vooral op de middelbare school, wanneer je voor de vierde keer op een rij de boeken van de dag ervoor mee hebt genomen. ‘Maar het is toch woensdag?’
Vergeten van afspraken. Je vriendinnen zijn er niet blij mee dat je weer eens niet bent komen opdagen zonder af te zeggen. ‘De agenda in mijn hoofd had het mis.’
- Portemonnee vergeten. Ben je na een lange rij eindelijk aan de beurt om af te rekenen in de supermarkt, wanneer de schrik erin slaat als je je net nieuw gekochte portemonnee niet in je tas voelt. Gehaast ga je naar huis om hem alsnog te halen, je moet namelijk perse een paar pakjes Dextro hebben voor de toetsen voor morgen. Thuis aangekomen, kom je erachter dat je portemonnee al die tijd al in je tas zat… in het zijvakje. ‘Oke, wie heeft hem er snel ingedaan?’
- Op een of andere manier mis je altijd de wederhelft van je andere sok. ‘De wasmachine laat ze verdwijnen, ik weet het zeker. Ergens, ergens gaan al die sokken heen. Ik denk zelfs dat hier onder het huis een sokkenland is, met alle sokken die ze van mij hebben verzamelt in de afgelopen jaren.’
- Je moet een weg zien te bedenken om door je kamer bij je bed te komen.


Maar wie zegt dat chaotisch zijn negatief is? Het wordt misschien over het algemeen wat minder gewaardeerd door je werkgever, maar who cares? Voor de chaoot zelf kan het erg frustrerend zijn dat hij vaak de controle kwijt op bepaalde momenten, vooral in stressvolle situatie verergert het zich vaak. Het is bekend dat mensen juist graag de situatie onder controle willen hebben, zelfs zo erg dat alles op zijn of haar manier moet gaan. Dit verschijnsel heet ‘control freak’ en is weer een ander verhaal. Er hangen heus een paar voordelen mee samen, met het chaotisch zijn. Laten we ze eens op een rijtje zetten:

Rommelig. Je bent vaak je spullen kwijt omdat alles verplaatst is over een ruim oppervlak. Overspoeld. Door al die drukte in je hoofd en om je heen, kan er soms nét iets de druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Snel afgeleid. Doordat je aan alle dingen denkt die je nog moet doen, ben je even niet met je hoofd bij het verhaal wat je beste vriendin aan je aan het vertellen is. Op school leidt dit vaak tot het niet hebben opgeschreven van het aankomende huiswerk.
- Missen van details. Doordat je al druk genoeg bent met de grote lijnen van alles, laat je de details soms iets verwateren. 
- Onvolledig. Hier doel ik meer op het niet afmaken van begonnen projecten, omdat er nog zóveel te doen is.
- Vermoeid. Na een dag kan je soms behoorlijk uitgeput raken van alle indrukken en het multitasken.




Soms is het fijn om er even bij stil te staan dat er niet alleen maar negatieve aspecten zijn het ‘iets zijn’. En om er dan maar eens over na te denken waarom iets eigenlijk negatief is? Waarom vinden we dat en wie heeft dat besloten? Natuurlijk de normen en waarden van de heersende cultuur, maar je kan er ook een positieve gedachte van maken. ‘Ik laat misschien wel eens wat rondslingeren, maar doe dit ook met verfspatten op het doek.’ Voor de chaoten die zich nu moedeloos voelen door de gelezen negatieve aspecten, geen paniek! Er zijn vele tips die je kunnen helpen om het wat rustiger te maken in je hoofd:

- Schrijf alles op. Alles. Wat je nog moet doen, waar je mee zit, wat je nog wilt doen, waar je volgend jaar naar op vakantie wilt… Als je merkt dat gedachten lang in je hoofd blijven dwarrelen is dat een signaal om het op te schrijven. Vaak lucht het dan al meteen op. Sommigen vinden dit fijn om voor het slapen gaan te doen, zodat je relaxed de nacht in kunnen gaan.
- Takenlijst. Ga er eens goed voor zitten en maak een volledige takenlijst, zodat het niet in je hoofd blijft zitten. Hang deze op op een plek waar je het altijd kan zien. Werk het stap voor stap af en doe zoveel mogelijk. Ben je ook zo snel mogelijk er vanaf en hou je genoeg tijd over om zorgeloos iets voor jezelf te doen.
- Agenda agenda agenda! Agenda dus. Koop er een en schrijf alles op, dus ook de verjaardagen van je schoonouders! Kom je nooit in onverwachte volle huiskamers met visite terecht, zonder cadeau.
Schrijf in je agenda. Spreekt voor zich.
- Koop postvakjes en sorteer al je administratie.
- Trek eens alle kleding uit je kledingkast en begin opnieuw met het logisch indelen ervan.
Plan een vaste sportavond in en maak je hoofd lekker leeg. Na anderhalf uur sporten voel je je al stukken beter.
- Doe regelmatig iets creatiefs. Ergens helemaal in opgaan kan heel ontspannend werken. 
- Koop een sleutelbakje en leer jezelf aan dat dáár de sleutels naartoe gaan. Uiteindelijk gaat het automatisch.

Hopelijk heb ik hiermee mede-chaoten geholpen tot inzicht te komen en bruikbare tips kunnen geven. Laat vooral weten wat je van het artikel vind en wat je zelf doet als het wat teveel wordt! En dan tot slot:

Wat zou je graag volgende week willen zien in het volgende 'How to survive...'?


2 comments:

  1. heel handig artikel meis! ik ga volgende week trouwens mijn haren overnieuw doen bij die salon ! honey achtige kleur!
    liefs x

    ReplyDelete